fredag 22 augusti 2008

2008-08-22 - Herr Insulin och blodsockret

Sådärsådå, då var sista semestertrippen avklarad ; ner och hälsa på mina föräldrar. Gulle mamma hade fixat LCHF-käk så vi fick blomkål- och broccoligratäng istället för pasta till falukorven och äggröra, bacon & korv till frukost.
Var dock RUSKIGT hungrig på kvällen vilket jag gissar berodde på att det ju inte var riktig grädde och mindre ost på gratängen än vad vi brukar ha, så jag tassade upp och tog ett par klunkar mjölk för att stilla knorrmonstret i magen så jag kunde få sova.
Försökte även förklara lite mekanismerna bakom hur det funkar med blodsocker, insulin och fettinlagring, och vem vet, de kanske förstod min animerade förklaring *) :o)
Begreppet att kolhydrater = socker kan dock kanske ta en stund att smälta


*) Du äter kolhydrater, och då går blodsockret upp, vilket ju kroppen vill motverka och släpper därför lös Herr Insulin som springer ut och samlar upp det ur blodet. MEN, eftersom vi inte är några superatleter som kutar omkring hela dagarna så har han ingenstans att använda det, alltså stirrar han runt en stund och hejsan-hoppsan, titta en fettcell, där stoppar jag undan det (parallellen där är ju den där klädkammaren som man proppar in allt junk i när man ska få ett oväntat besök ; snyggt och prydligt på ytan, men kaos bakom kulisserna) för att ha till sen. Problemet är ju bara att "sen" inte kommer, för Herr Insulin är en effektiv jäkel som proppar undan lite för mycket ("var f-n är mina nycklar, det där viktiga pappret etc") och två timmar senare är du kravallsugen på nåt som kan höja blodsockret, och så petar du i dej nåt nytt kolhydratrikt som skickar ut stackars Herr Insulin igen och han proppar in ännu mera i fettcellerna.
Motsatsen då, du ger attan i att peta i dej kolhydrater ; kroppen vill ha energi men tänka sig ; blodsockret har tagit semester, så kroppen kan inte skicka iväg Herr Insulin för att hämta snabb och lättillgänglig energi som guppar omkring, utan får helt enkelt skicka någon till "skafferiet" (fettcellerna) för att fylla på.

Just ja ! Även mamma påstod att min snarkning var mindre plågsam för omgivningen!

09:30 Frukost : 1 stekt korv, lite bräckt kassler och äggröra. En mugg kaffe med grädde och kokosfett

14:30 Lunch : 2 MCD cheesburgare utan bröd

20:00 Middag : Oxfilé med vitlökssmör, gräddkokta kantaraller, grönsallad

21:00 "kvällsmat" : En halv dl grädde, vispad (Mmmmm, jag bantar.......)

Inga kommentarer: