söndag 4 januari 2009

2009-01-04 - Bokslut och inledning

Klev upp på vågen imorse och konstaterade att julens och nyårets utsvävningar har kostat ungefär tre kilo plus på vågen, lite svullen kropp men även gett en del nyttiga insikter.
  • Insikten att jag faktiskt inte längre är apelsinjuice-beroende. Tidigare drack jag åtminstonde två pint-glas till frukosten (dvs ungefär en liter) och nu har jag druckit ett litet glas till frukostarna vid jul och fram till nyåret. Jag har druckit det sakta och smuttvis istället för att glork-glork-glorka i mig det, och då fått lärdom av att det jag egentligen gillat med juicen är känslan när den sväljs i stora klunkar.
  • Insikten att jag fortfarande är en "impulsgnappare". Är inte hungrig, är inte sugen, men ändå gnapprar jag i mig salta pinnar som står på bordet bara för att de finns där. Syns inte - finns inte gäller alltså i allra högsta grad, för jag hade inte gått i skåpet och ätit dem.
  • Insikt om att jag fortfarande gillar sötsaker, men kanske inte lika mycket som förr ; allt sött är inte automatiskt gott utan det är med urskiljning jag attackerar en godisskål.
Från och med nu kommer jag styra bort från de kolhydrater som jag har umgåtts med under jul- och nyårsledigheten (bröd, pizza, kebab, läsk, sprit, godis, snacks), det kommer kanske bli en liten period av omställningsbesvär men jag tror faktiskt inte att det kommer bli så farligt ; jag upplevde ju faktiskt inga större bekymmer när jag började med LCHF, och då gick jag ju faktiskt ganska cold turkey från kolhydraternas mörka rike in i fettets förlovade värld!
Kommer att kostregistrera under de närmaste veckorna för att se att jag hamnar rätt, spontant har jag kännt den senaste tiden att fördelningen har förskjutits lite från fett till protein och det vill jag råda bot på.
Jag kommer knappast att köra fakir, men i alla fall till huvudelen gå under 20 gram kolhydrater per dag för att se hur välmående och vikt utvecklar sig på den nivån.

Inga kommentarer: